Teknosos - Diskusjonsoppgave tema 6 dig øk i kontekst - læring
Diskusjonsoppgave tema 6 dig øk i kontekst - læring
Jeg har det siste året jobbet en del med virtuell virkelighet(VR) og utvidet virkelighet(AR). Vi ønsker å undersøke om disse teknologiene kan redusere våre transaksjonskostnader pr fat produsert olje. teorien er at det kan vi oppnår ved å redusere kostander eller øke produksjon med de samme innsatsfaktorene.
Vi laget en rekke use-caser på dette, flere av dem handler om læring og øving, og hvordan teknologien kan bidra på dette. I denne sammenhengen har vi også vært i kontakt med et meget kompetent og innovativt miljø hos Sør-trøndelag politidistrikt.
Litt om hva vi laget under tittelen, WalkInOilField. Vi ville visualisere et oljefelt, fra suspekt til produserende enhet. Vi ville dette for å flytte "virkeligheten" til oss. Det er nemlig kostbart å flytte folk til oljefeltet og ha dem der. Det er ekstra kostbart å flytte eksperter til oljefeltet. Så hva om vi klarte flyttet feltet virtuelt til land, og i noe tilfeller eksperten til feltet, igjennom en virtuell tilstedeværelse og opplæring av personell offshore? Og hva om vi kunne flytte læring fra offshore til land, eller til og med helt hjem til oljefeltarbeideren som bor i Ballangen.
New person that need to go to an assets to know the asset, they are not as effective as they can be before they know their way around
Personnel travels offshore and then has to train more
Personnel that travels to an asset should have visited it many times in VR/AR or a game.
Disse Use casene leveres så til leverandørene, teknologene som skal foreslår gode løsninger hvor teknologien kan anvendes av mennesker til å lære noe på en annen måte en vi gjør i dag.
Vi laget en rekke use-caser på dette, flere av dem handler om læring og øving, og hvordan teknologien kan bidra på dette. I denne sammenhengen har vi også vært i kontakt med et meget kompetent og innovativt miljø hos Sør-trøndelag politidistrikt.
Litt om hva vi laget under tittelen, WalkInOilField. Vi ville visualisere et oljefelt, fra suspekt til produserende enhet. Vi ville dette for å flytte "virkeligheten" til oss. Det er nemlig kostbart å flytte folk til oljefeltet og ha dem der. Det er ekstra kostbart å flytte eksperter til oljefeltet. Så hva om vi klarte flyttet feltet virtuelt til land, og i noe tilfeller eksperten til feltet, igjennom en virtuell tilstedeværelse og opplæring av personell offshore? Og hva om vi kunne flytte læring fra offshore til land, eller til og med helt hjem til oljefeltarbeideren som bor i Ballangen.
Use case #2 Aasen-guide
Challenge
Personnel on an asset should be very familiar with the asset, both to be effective in their work but also in case of an emergency situationNew person that need to go to an assets to know the asset, they are not as effective as they can be before they know their way around
Current state
Personnel so some training an preparation onshore before they can travlePersonnel travels offshore and then has to train more
Future state and hazards
It should be easy to train personnel onshore on, any, asset specific scenarios.Personnel that travels to an asset should have visited it many times in VR/AR or a game.
Disse Use casene leveres så til leverandørene, teknologene som skal foreslår gode løsninger hvor teknologien kan anvendes av mennesker til å lære noe på en annen måte en vi gjør i dag.
Det neste Use Caset handler om eksperthjelp fra remote, og samtidig læring for den som fysisk er på siten.
Use case #7 Expert assistant – sametime view.
Challenge
Personnel who are to perform an action can make mistakes and can be more efficient with remote support
Current state
Today, specialized personnel needs to plan and execute changes, but still they make mistakes that also sometimes shuts down a plant.
Future state and hazards
An operator offshore recives expert support from onshore. They share the same information and views, in realtime.
If a modell or a drawing is altered, it also changes to the offshore view. Sametimeview.
Så synes jeg holoens og eksperthjelp er ekstremt spennende, fordi det kombinerer virtualitet, virkelighet og samhandling.
Comments